Auta - serwisowanie i wymiana części

związania jest to, że naciski jednostkowe obu szczęk na bęben nie są jednakowe, a przez to zachodzi nierównomierne zużycie okładzin ściernych. Zaletą jest niższa cena i prostsza konstrukcja. Układ duplex ? każdej szczęce pr

Auta - serwisowanie i wymiana części

Układ simplex


Układ simplex ? dwa tłoczki rozpierające szczęki znajdują się we wspólnym cylinderku. W układzie tym jedna szczęka jest współbieżna, a druga przeciwbieżna. Wadą tego rozwiązania jest to, że naciski jednostkowe obu szczęk na bęben nie są jednakowe, a przez to zachodzi nierównomierne zużycie okładzin ściernych. Zaletą jest niższa cena i prostsza konstrukcja.

Układ duplex ? każdej szczęce przypisany jest osobny rozpieracz. Szczęki w tym układzie są szczękami współbieżnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu naciski jednostkowe obydwu szczęk są prawie identyczne, co powoduje równomierne zużycie okładzin ciernych na obu szczękach. Wadą tego rozwiązania jest większy koszt oraz większy stopień skomplikowania układu

Układ samowzmacniający ? układ simplex z zastosowanymi szczękami pływającymi. Końce szczęk są na jednym końcu połączone łącznikem, który nie jest powiązany z innymi częściami hamulca. Efektem tego połączenia jest dodatkowy nacisk szczęki współbieżnej na szczękę przeciwbieżna podczas hamowania. Powoduje to zbliżone naciski jednostkowe obu szczęk.

Układ duo-duplex ? układ rozpieraczy jak w układzie duplex, z tym że rozpieracze są skonstruowane jak w układzie simplex.

W układach o różnych naciskach jednostkowych na poszczególne szczęki, w celu niwelacji różnic, stosuje się okładziny cierne o różnej grubości oraz o różnym polu powierzchni trącej.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Hamulec_b%C4%99bnowy


Sprowadzanie części samochodowych z zagranicy

Prawdziwi pasjonaci motoryzacji posiadają nawet najbardziej nietypowe samochody. O ile jeżdżenie takimi samochodami może sprawiać im ogromną przyjemność, o tyle ich naprawa może być problematyczna. Dlatego powinni oni od razu skorzystać z pomocy mechanika jeżeli dochodzą do wniosku, że coś w ich samochodzie zaczyna szwankować. Bardzo często części do takich samochodów muszą być sprowadzane z zagranicy, co wpływa na podniesienie kosztów związanych z ich naprawą. Poza tym montaż tych części samochodowych może wymagać skorzystania z bardziej specjalistycznych sprzętów i urządzeń. Dlatego trudna naprawa samochodu powinna być przeprowadzana u takich mechaników, którzy specjalizują się w wykonywaniu takich właśnie trudnych napraw.


Samochód zgodnie z przepisami

Układ hamulcowy pojazdu to wszystkie elementy mające na celu zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu a także utrzymanie go w miejscu np. na pochyłości. Samochód zgodnie z przepisami musi być wyposażony w dwa układy hamulcowe:

podstawowy (roboczy) ? uruchamiany nogą poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Hamowanie odbywa się tylko w czasie, gdy hamulec jest naciskany (układ monostabilny)
dodatkowy (awaryjny; potocznie: ręczny) ? hamulec ten służy głównie jako hamulec postojowy w celu zabezpieczenia pojazdu przed zjechaniem z miejsca postoju. W razie awarii hamulca podstawowego ma on za zadanie awaryjne wyhamowanie pojazdu. Hamulec awaryjny jest aktywowany, w zależności od rozwiązania, ręką lub nogą. Działa on od momentu włączenia aż do momentu jego wyłączenia (układ bistabilny).

Spis treści

1 Hydrauliczny układ hamulcowy
2 Pneumatyczny układ hamulcowy
3 Mechaniczny układ hamulcowy
4 Włącznik światła stop
5 Zobacz też


Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/System_hamulcowy_samochodu